Gospodarka nieruchomościami i ochrona zabytków – Nieruchomości gminne
W zakresie gospodarki nieruchomościami:
- Tworzenie zasobu nieruchomości i ewidencjonowanie ich,
- Informowanie o możliwości korzystania z prawa pierwokupu nieruchomości przygotowywanie dokumentów o wykonaniu lub niewykonaniu pierwokupu,
- Przedstawianie propozycji obrotu nieruchomościami,
- Prowadzenie procedury zbycia, nabycia i zamiany nieruchomości oraz oddania ich w użytkowanie,
- Przygotowanie nieruchomości komunalnych do zbycia lub dzierżawy w drodze przetargowej:
- zlecanie ewentualnych koncepcji możliwości zagospodarowania konkretnych działek lub podziału na nowe działki;
- zlecanie koniecznych podziałów geodezyjnych;
- zlecanie wyceny nieruchomości;
- prowadzenie procedury przeznaczenia nieruchomości do zbycia lub dzierżawy i podawanie ich do publicznej wiadomości;
- formułowanie ogłoszeń Wójta o przetargach;
- przyjmowanie zgłoszeń uczestnictwa w przetargu ustnym i ofert w przetargu pisemnym;
- przygotowywanie protokołów z przeprowadzonych przetargów;
- obsługa komisji przeprowadzającej przetarg;
- obsługa zawierania umów notarialnych – transakcje zbycia i umów cywilnych – dzierżawy,
- Prowadzenie procedur zamiany nieruchomości i ich wykonanie, protokoły uzgodnień, dokumentacja, akty notarialne, protokoły przejęcia – przekazania nieruchomości zamiennych,
- Prowadzenie kontroli realizacji umów dzierżawy, przedłużanie, rozwiązywanie umów, aktualizacja stawki dzierżawy i wszelkie zmiany w umowach na wniosek stron,
- Obsługa prac komisji przeprowadzającej negocjacje i rokowania,
- Kontrola realizacji warunków oddania w użytkowanie wieczyste w zakresie właściwego wykorzystania gruntu,
- Przygotowywanie projektów umów użyczenia, użytkowania nieruchomości gminnych dla różnych celów,
- Przygotowywanie projektów decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu nieruchomości komunalnych na wniosek zainteresowanych i protokolarne przejmowanie zbędnych nieruchomości lub ich części,
- Naliczanie opłat rocznych użytkownika wieczystego i uwzględnianie zaakceptowanych wniosków o ulgę w opłatach, rozłożenie na raty, o przesunięciu terminu płatności lub o umorzeniu,
- Aktualizacja wysokości opłat rocznych w zależności od wartości gruntów i sposobu wykorzystania,
- Przeprowadzanie procedur wykupu prawa użytkowania wieczystego i ewentualnych zmian zawartych umów użytkowania wieczystego,
- Statystyka związana z obrotem nieruchomości – prowadzenie informacji o stanie mienia komunalnego,
- Kontrola i regulowanie władania mieniem komunalnym,
- Kontrola zgodności wykorzystania gruntów gminnych z przeznaczeniem w planach zagospodarowania przestrzennego,
- Współpraca z referatem finansowym w realizacji zadań określonych odrębnymi przepisami wewnętrznymi z zakresu ewidencji środków trwałych w odniesieniu do obrotu nieruchomościami,
- Wydawanie decyzji w sprawach przekształcenia użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności,
- Naliczanie opłat adiacenckich z tytułu podziału nieruchomości,
- Przygotowywanie umów dzierżaw gruntów na cele rolne,
- Zatwierdzanie projektów podziału nieruchomości,
- Rozgraniczanie nieruchomościami,
- Procedura scalania gruntów,
- Prowadzenie operatu nazewnictwa obiektów i numeracji nieruchomości oraz jego aktualizacja,
- Przygotowanie dokumentacji geodezyjnej obiektu przed nadaniem mu nazwy,
- Wydawanie zaświadczeń o nadaniu nowych numerów porządkowych,
- Inwentaryzacja mienia komunalnego,
- Kontrola i regulowanie stanu prawnego mienia komunalnego poprzez współpracę z Wydziałem Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego.